Even voorstellen
Onze schoolhond Boef
Het klinkt misschien verrassend; een therapiehond op school. Toch is het niet nieuw. Onderzoek wijst steeds weer uit dat kinderen veel steun halen uit de aanwezigheid van een hond. Een hond is een roedeldier, nodigt uit tot contact, tot activiteiten en geeft een gevoel van kameraadschap en vertrouwen. Daarbij oordeelt een hond niet en maakt geen onderscheid tussen kinderen.
Als liefhebber van honden liep juf Helma Schiphorst al langer rond met het idee om haar Australian Labradoodle Boef in te gaan zetten op onze school. Niet alle honden zijn echter ook geschikt om als therapiehond in te zetten.
Om daarachter te komen heeft ze twee jaar wekelijks getraind bij Hondenschool Happy Tails in Beerze. Hierbij lag de aandacht met name bij het aanleren van basiscommando’s, beheersingsoefeningen en socialisatie. Boef heeft gehoorzaamheidsdiploma’s gehaald.
Aansluitend heeft juf Helma samen met Boef de opleiding voor therapiehond gevolgd in Wijk bij Duurstede. Een zeer belangrijk onderdeel van de opleiding is de gedragstest voor de hond om er zeker van te zijn dat de honden die hun officiële certificaat ontvangen, het werken als therapiehond ook echt aankunnen. De begeleiders krijgen zowel theorie als praktijk en worden zo opgeleid dat zij kunnen inschatten wanneer hun hond stress ervaart.
Boef is geslaagd en mag zich officieel Therapiehond noemen. Als een gecertificeerd AAI-team (Annimal Assisted Interventions) helpen we kinderen te coachen op weg naar een toekomst vol (zelf)vertrouwen en zonder angst.
Er wordt steeds meer geschreven over het positieve effect van honden op kinderen.
- Kinderen zitten beter in hun vel; Een hond troost, helpt en luistert, geeft meer zelfvertrouwen. Door een hond durven kinderen zich makkelijker wel open te stellen.
- Boef troost; gevallen, geschrokken, van slag maar ook bij groter leed biedt hij steun, alleen al door er te zijn met zijn grote, warme, geduldige hondenlijf. Boef heeft een hoog knuffelgehalte en lijkt op een grote knuffelbeer.
- Hij helpt bij het lezen. Een hond is een goede luisteraar voor kinderen die moeite hebben met lezen. Een leeshond doet eigenlijk niets anders dan lekker naast het kind op de grond liggen en luisteren zonder oordeel of commentaar.
- Kinderen leren duidelijk communiceren. Honden zijn net mensen: als je niet duidelijk tegen ze bent, snappen ze je niet. De hond spiegelt je gedrag. Ben je onduidelijk en/of heb je een onzekere lichaamshouding of zachte stem dan zal hij je niet begrijpen. Zo kun je de link leggen naar klasgenoten. Op deze manier leren kinderen op een duidelijke manier communiceren en werken ze aan een weerbare houding.
- Boef verbetert de sfeer. De sfeer wordt positief beïnvloed met een hond in de school of in een groep. De hond zorgt voor gezelligheid, de kinderen gaan makkelijker met elkaar om en ze werken meer ontspannen met een hond in de buurt.
- Boef kan helpen bij moeilijke gesprekken. Tijdens het wandelen de hond wordt een stukje verantwoordelijkheid en leiding nemen geoefend. Voor kinderen die niet lekker in hun vel zitten, kan een wandeling met Boef een uitlaatklep zijn.
- Boef werkt rustgevend. Voor sommige kinderen werkt het erg rustgevend om even een “chill-momentje” met een hond te hebben. Door een dier te aaien, maken de hersenen hormonen aan waarvan we kalmeren. Wist je dat een knuffel van 20 seconden het bindingshormoon en de neurotransmitter oxytocine doet vrijkomen? Dit is een natuurlijk antidepressivum.
- Boef helpt bij het verminderen van angst voor honden. Een hond in school is een fantastische mogelijkheid om kinderen al vroeg te leren dat honden niet eng hoeven te zijn. Angst voor honden ontstaat vaak namelijk al op jonge leeftijd. Boef geeft vertrouwen en liefde en laat geen ruimte voor angst of onzekerheid.
Kort samengevat;
Alleen al door aanwezig te zijn laat Boef de hartslag en bloeddruk van leerlingen afnemen, het verantwoordelijkheidsgevoel groeien, leren kinderen rekening houden met elkaar, geeft ontspanning bij spel, universele aandacht bij het wandelen, werkt hij spanning regulerend en zelfvertrouwen verhogend. Daarnaast geeft hij knuffeltherapie. Ieder kind op elke school zou hiervan mee moeten kunnen genieten!
Boef wordt niet alleen ingezet bij zorg kinderen. Dat zou niet eerlijk zijn tegenover kinderen met wie het prima gaat en die de hond ook heel leuk vinden. We zetten de hond dus ook in voor alle kinderen.
Voorlichting in de klas is belangrijk. Daarom maken alle leerlingen van de Jan Ligthart kennis met Boef d.m.v. een voorlichting “Juf mag ik de hond aaien?” De leerlingen moeten weten hoe een hond reageert, hoe ze hem moeten benaderen, maar ook is het belangrijk om de “hondentaal” te begrijpen. Daarbij is het van belang dat er afspraken worden gemaakte die voor de hele school gelden; de zogenaamd huisregels.Boef komt kennis maken in alle groepen.
Alle leerlingen kunnen met Boef te maken krijgen. Als schoolhond Boef (samen met juf Helma) structureel met uw zoon of dochter aan het werk gaat, nemen we contact met u op om te overleggen of u hiermee akkoord gaat en hoe Boef ingezet kan worden.